Het kind een stem geven

Afgelopen maand startten we vanuit Wenke Perspectief weer met veel plezier met onze dalton-scholingstrajecten. Bij veel van de tweedejaars trajecten begonnen we met de vraag hoe de groei en ontwikkeling in het eerste jaar nu een plek krijgt in de Gouden Weken. We vroegen de deelnemers:

Wat ben je dit jaar anders/opnieuw/bewuster gaan doen in de Gouden Weken?
En wat is het effect op het (dalton)gedrag van kinderen?

Het resulteerde in mooie waardevolle gesprekken, die zichtbaar maken wat de school belangrijk vindt in het werken vanuit de dalton kernwaarden.

Iedere keer opnieuw zijn we weer verrast hoeveel het daltonspeelveld zichtbaar maakt als het letterlijk op tafel ligt. Hoe verbindingen tussen kernwaarden in de gesprekken gemakkelijk en vanzelfsprekend gelegd worden. Waardoor het speelveld gaat werken als een spiegel, waarin gekeken kan worden naar de effectiviteit van het eigen handelen en uitnodigt dit zonder vrees te onderzoeken.

Samen met de teamleden vult het speelveld zich met taal en ontwikkelt het zich tot een dalton-kwaliteitskader, wat helpt om samen verder te groeien in de dalton way of living op school.

Je kunt het dalton-kwaliteitskader op verschillende momenten terug laten komen. Zo aan het begin van een nieuw schooljaar vragen wij vaak de teamleden waar zij al sterk in zijn (en waarmee zij anderen kunnen helpen) én wat de kinderen vragen om zich verder in te ontwikkelen. Dit brengt op een snelle manier een beginsituatie in beeld waar het team zich graag beweegt en welke gebieden op het speelveld nog als lastiger worden ervaren.

Vervolgens kun je het speelveld benutten voor het clusteren van de persoonlijke leervragen. Door gebruik te maken van de kwadranten ontstaan er leerteams rondom pedagogisch-didactische topics. Deze topics vormen de concretisering van het het DaltonOntwikkelPlan waar komend schooljaar in de praktijk werk van wordt gemaakt. Op deze manier worden persoonlijke leervragen, ingegeven door het kind, input voor de eigen bijdrage aan schoolontwikkeling.

Komend jaar zullen we jullie meenemen hoe een dergelijk start verder concreet wordt in de school. Hoe deze werkwijze een instrument wordt voor het samen blijvend werken aan daltonkwaliteit levend houden van binnenuit.

Dalton schoolontwikkeling van binnenuit.
You’ve successfully subscribed to Wenke Perspectief
Welcome back! You’ve successfully signed in.
Great! You’ve successfully signed up.
Your link has expired
Success! Check your email for magic link to sign-in.