Bijna vakantie
Nog een paar weken en dan is het vakantie.
Ieder jaar opnieuw merken we weer hoe de andere dynamieken van afronden en het nieuwe jaar voorbereiden samenkomen in deze laatste periode. Beiden vragen bewust aandacht en dat is niet altijd gemakkelijk.
Wij wensen dat jullie op school ruimte vinden voor inspirerende oogstbijeenkomsten, waaruit het geleerde van dit jaar stralend naar voren komt.
Vieren van zowel persoonlijke als gezamenlijke ontwikkeling blijkt ook vanuit verschillende theorieën een positief effect te hebben:
• Het zorgt voor de aanmaak van dopamine, wat voor een gevoel van voldoening en motivatie zorgt. Dit is belangrijk voor een (blijven) leren mind-set en doorzettingsvermogen.
• Het helpt om een groeimindset te ontwikkelen met zelfvertrouwen, waarin je uitdagingen als leermomenten ziet. Vieren versterkt het genieten van het proces van persoonlijke ontwikkeling (i.p.v. alleen de nadruk op het resultaat).
• Het bekrachtigd nieuw gedrag, wat ondersteund om ermee door te gaan.
• Het versterkt de verbondenheid waar een ieder mee bezig is, de teamgeest en de samenwerking.
• Het erkennen van prestaties helpt om stress te verminderen en een positieve-veerkrachtiger mindset te versterken.
Hoe realiseren jullie momenten, waarin er ruimte is om stil te staan bij het geleerde van jou als persoon in jouw groep?
Vorige week vroeg ik teamleden in dit kader een brief aan zichzelf te schrijven, zoals ze naar een groep 8 kind zouden schrijven; erkennend, stimulerend en bemoedigend.
Als richtinggevende vragen gaf ik hen vragen mee:
Waar ben je trots op of tevreden over? Wat hebt je (her)ontdekt als mooie, sterke kanten van jezelf, of waar je beter hulp bij kunt vragen.
Hoe heb je een weg gevonden in wat lastig was en wat hierin is van betekenis geworden voor jouw werk.
Waarin zit voor jou de winst in wat je hebt ontwikkeld/gedaan afgelopen schooljaar in je klas, samen met het team? Wat wil je zeker blijven doen, wat gun je jezelf nog, of waarin wil je jezelf aanmoedigen.
De concentratie waarin het schrijven van de brieven plaatsvond en de openheid waarin de eigen brieven vervolgens in maatjes met elkaar zijn gedeeld, ontmoette ik als veelzeggend voor de sfeer en de ontwikkelde cultuur waarin leren met en van elkaar (op z'n daltons) gedijt in een schoolteam.
Het creëert rijke grond waaruit vervolgens met een heel andere energie samen plannen zijn gemaakt hoe het geleerde op het gebied van dalton te borgen in de komende Gouden Weken.
Hoe doen jullie dit op school?
Hele fijne laatste weken met mooie ontmoetingen gewenst!
